Veelgestelde vragen

Op onze Veelgestelde vragen-pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. Voor overige vragen kunt u contact met ons opnemen via info@houtrakkers.nl.

Speelblok blauw
Speelblok rood

Wij bieden dagopvang, ook wel bekend als kinderopvang voor 0 tot 4 jaar oud. De dagopvang bestaat uit minimaal twee hele dagen. Er worden geen halve dagen of flexibele contracten aangeboden.

Wij zijn van maandag t/m vrijdag van 07:30 tot 18:30 uur geopend, met uitzondering van:

  • Sluiting op algemeen erkende feestdagen (Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, eens in de 5 jaar Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag) 
  • Sluiting op maximaal twee studiedagen per jaar 
  • Kerstsluiting (27, 28, 29, 30 en 31 december)
  • Tijdens Sinterklaas (5 december) en Kerstavond (24 december) zijn wij tot  16:00 uur open. 

Dit kan per groep en per dag verschillen. Het ligt aan het aantal kinderen op een groep en de leeftijdsverhoudingen binnen de groep. Hiervoor zijn door de GGD vaste richtlijnen opgesteld, die wij hanteren. De Beroepskracht-Kind-Ratio (BKR) is wettelijk bepaald en de regels hiervoor zijn terug te vinden op de website 1ratio.nl. De door de BKR vastgestelde hoeveelheid medewerkers zijn altijd gediplomeerde medewerkers. Daarnaast hebben we ook andere medewerkers die aanwezig zijn op de groep, maar die niet meetellen in de ratio. Denk aan een boventallige stagiaire of een groepshulp. 

Nadat de plaatsingsovereenkomst is getekend, is de plaatsing definitief. De locatiemanager neemt contact met u op om de intake en de wenmomenten in te plannen. Tijdens het intakegesprek kunt u allerlei vragen stellen. De medewerker vertelt u over hoe het er bij De Kleine Houtrakkers aan toe gaat en wat wij van u nodig hebben, zoals reservekleding voor uw kind. U kunt ons tijdens de intake vertellen hoe het met uw kind gaat, welk ritme het heeft (als hier al sprake van is) en of er eventuele bijzonderheden zijn, zoals allergieën.

De algemeen erkende feestdagen worden net als in andere branches in rekening gebracht. Deze uren komen ook in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag. Per studiedag ontvangen ouders een spaardag. Een spaardag kan één kalenderjaar worden ingezet als ruildag en vervalt automatisch op 31 december. De kerstsluiting en de aangepaste openingstijden met Sinterklaas en Kerstavond worden niet doorberekend aan ouders. Het uurtarief is vastgesteld op basis van 51 weken en wordt over 52 weken door ouders betaald. Hoewel op de factuur van periode december automatisch ‘1 t/m 31 december’ staat, betaalt u dus niet voor de sluitingsdagen, omdat u het gehele jaar een lager uurtarief heeft betaald. Wilt u een handmatig aangepaste factuur in december, dan dient u de rest van het jaar een hoger uurtarief te betalen. U dient dit voor het tekenen van de plaatsingsovereenkomst aan ons door te geven.  

Is uw kind ziek en wilt u hem/haar afmelden voor een dag? U kunt eenvoudig uw kind ziekmelden via het Ouderportaal of de OuderApp. Daarnaast kan de afwezigheid van uw kind ook telefonisch aan de locatie worden doorgegeven.

Graag zelfs! Afmeldingen zijn belangrijk om ruildagen voor andere kinderen te regelen. Als u op tijd bent met het afmelden, ontvangen u ook ruiltegoed voor uw kind. Afmelden kan direct via het portaal of de app, of u kunt het doorgeven aan uw locatiemanager. Fijne vakantie!

We horen het graag even van te voren wanneer iemand anders dan u of uw partner jullie kind komt ophalen. Dat kan eenvoudig via het Ouderportaal of u kunt de groep van uw kind bellen. 

Wanneer wij spreken over het aanmelden, inschrijven of registreren van uw kind, betekent dit dat u ons informatie stuurt, omdat u uw kind wilt plaatsen. Dit doet u via het formulier op onze website. U geeft uw persoonsgegevens door en geeft aan of u plaatsingsvoorkeuren heeft. Inschrijven is vrijblijvend en kosteloos. U zit nog nergens aan vast. Nadat u uw kind heeft ingeschreven, gaan wij met uw inschrijving aan de slag. Zodra wij de inschrijving hebben verwerkt, ontvangt u van een van de managers een bevestiging. Op het moment dat er een plek vrijkomt, nemen wij contact met u op om de mogelijkheden voor te leggen.

Wij werken op beide locaties met wachtlijsten, omdat wij meer aanmeldingen ontvangen dan dat er kindplekken beschikbaar zijn. Wij hanteren twee soorten wachtlijsten:

Interne wachtlijst: ouders die al een plekje hebben voor hun kind komen op deze lijst. Dit is een voorrangslijst voor broertjes en zusjes, voor aanvragen van extra vaste dagen en voor verzoeken om vaste dagen te wisselen.
Externe wachtlijst: een lijst voor kinderen die nog niet geplaatst zijn.

Om de kans op een plek te vergroten, raden wij u aan om uw kind zo snel mogelijk in te schrijven bij onze kinderopvang. Als kleinschalig kinderdagverblijf zijn de plaatsingsmogelijkheden beperkt. Wij houden rekening met uw voorkeuren tijdens onze planning en doen ons uiterste best om aan uw wensen te voldoen.

Om een nieuwe plek voor u beschikbaar te krijgen, zijn wij afhankelijk van wijzigingen in de kind- en personeelsplanning. Daarnaast zijn factoren zoals uw gewenste startdatum, het aantal dagen en voorkeursdagen van invloed. Dit maakt het lastig om een inschatting te maken hoe lang het duurt voordat er plaatsingsmogelijkheden ontstaan. Hoe flexibeler u als ouder bent, hoe groter de kans dat wij u een aanbod kunnen doen.

De locatiemanagers zorgen bij gezinsuitbreiding ervoor dat het broertje of zusje op de interne wachtlijst wordt geplaatst. Juist omdat wij kleinschalig zijn, is het opnieuw invullen van een registratieformulier overbodig. U kunt een e-mail sturen naar info@houtrakkers.nl, waarna de locatiemanagers de informatie op de wachtlijst verwerken. Vermeld in uw e-mail hoe ver u bent in uw zwangerschap en wanneer u bent uitgerekend, vanaf wanneer u verwacht opvang nodig te hebben en de mate van flexibiliteit in startdatum, voorkeursdagen en locatie.

De Kleine Houtrakkers biedt uitsluitend dagopvang. Dagopvang betekent dat kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar worden opgevangen in een kindercentrum, ook wel bekend als kinderopvang, kinderdagverblijf of crèche. Wij bieden geen opvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Het kan voorkomen dat ouders elders een opvangplek hebben gevonden of hebben besloten om hun kind niet naar de kinderopvang te brengen. Het is voor ons van groot belang dat wij hiervan op de hoogte worden gesteld. Wij verwijderen ouders niet van de wachtlijst, tenzij zij dit expliciet aan ons hebben gevraagd. Laat het ons weten door een e-mail te sturen naar info@houtrakkers.nl. Hiermee helpt u niet alleen ons, maar ook andere ouders op de wachtlijst.

Mocht u iets willen wijzigen, ontvangen wij graag uw verzoek per e-mail zodat er geen verwarring kan ontstaan over de wensen. Dit kan naar info@houtrakkers.nl.

Informeer uw locatiemanager schriftelijk dat u wilt overstappen en geef aan of het om dezelfde dagen gaat. Als er een plek beschikbaar is, kan uw kind overstappen. Als er niet direct een plek beschikbaar is, komt uw kind op de interne wachtlijst terecht.

Nee, het contract tijdelijk opzeggen of pauzeren is niet mogelijk. We kunnen een plek helaas niet vasthouden tot op een later moment. We kunnen u wel weer op de wachtlijst zetten en benaderen als er mogelijkheden zijn om opnieuw te starten.

Een contract loopt automatisch af op de dag van de vierde verjaardag. U hoeft alleen zelf op te zeggen indien u eerder wilt stoppen. Als u eerder wilt stoppen, dient u rekening te houden met een opzegtermijn van één kalendermaand. Als u graag na de vierde verjaardag nog gebruik wilt maken van de opvang, moet het contract worden verlengd . Deze verlenging kunt u aanvragen bij de locatiemanager via info@houtrakkers.nl. 

Na het ondertekenen van de plaatsingsovereenkomst, hebben ouders 14 dagen bedenktijd en kan de overeenkomst zonder opgaaf van redenen direct worden herroepen. Vanaf de 15e dag na ondertekenen geldt een opzegtermijn van één kalendermaand. 

Activeer uw toegang tot het Ouderportaal met de activatielink die u zes weken voor de startdatum per mail van KidsKonnect ontvangt. Als u  uw account voor het Ouderportaal activeert, kunt u met dezelfde inloggegevens gebruikmaken van de app. Als u uw mail kwijt bent of instructies wilt voor de activatie, kunt u gerust uw locatiemanager berichten. Zij staat klaar om je te helpen.

Download de gratis KidsKonnect OuderApp in de App Store (iPhone) of Google Play Store (Android). Log in met dezelfde gegevens die nodig zijn voor het Ouderportaal en volg de avonturen van uw kind. 

Bent u uw wachtwoord kwijt of vergeten? U kunt hier een nieuw wachtwoord aanvragen.

Kortgezegd: erg veel! Volg de avonturen van uw kind(eren), lees het digitale schriftje, ontvang het laatste nieuws en vraag ruildagen aan. Klik hier voor meer informatie over het Ouderportaal. 

Staat er een spellingsfout in uw naam of bent u recent verhuisd? Geef het door aan uw locatiemanager, zij kan de persoonsgegevens wijzigen. 

Om kinderopvangtoeslag aan te vragen, gaat u naar de website van de Belastingdienst. Voor de aanvraag heeft u verschillende gegevens nodig die u grotendeels terug kunt vinden op uw plaatsingsovereenkomst. Uw plaatsingsovereenkomst bevat informatie zoals het uurtarief, het LRK-nummer en het aantal uren opvang dat u per maand afneemt. Daarnaast heeft u uw verzameljaarinkomen nodig.

Voor het jaar 2025 is het maximum uurtarief waarover u kinderopvangtoeslag ontvangt € 10,71. Hoeveel kinderopvangtoeslag u krijgt, hangt af van uw persoonlijke omstandigheden, zoals uw inkomen, hoeveel kinderen u op de opvang heeft, de opvangdagen en gekozen opvanglocatie. Om een indicatie te krijgen van de kosten en wat u ontvangt aan kinderopvangtoeslag, kunt u gebruikmaken van onze eenvoudige rekentool.

U heeft recht op kinderopvangtoeslag als u en uw partner werken. Als een van de twee niet werkt, maar wel studeert, een traject volgt om werk te vinden of een verplichte inburgeringscursus volgt, hebben jullie ook recht op kinderopvangtoeslag.

U kunt tot maximaal 230 opvanguren per maand en per kind vergoed krijgen, ongeacht het aantal uren dat u werkt of studeert. Bij 5 dagen per week opvang is er sprake van 238 opvanguren per maand.

Als u uw baan verliest, heeft u nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag. Dit geeft u de tijd om te solliciteren, terwijl de kinderen kunnen blijven genieten van opvang. Als u binnen deze periode wel of geen nieuwe baan vindt en jullie verzamelinkomen of aantal gewerkte uren verandert, dient u de wijzigingen door te geven aan de Belastingdienst. Zo ontvangt u alleen de toeslag waar u recht op heeft. Eventueel teveel ontvangen toeslag moet u later weer terugbetalen.

De Belastingdienst keert belastingteruggaven en toeslagen op één rekeningnummer per belastingplichtige (u of uw partner) uit. Bij De Kleine Houtrakkers is het niet mogelijk om de kinderopvangtoeslag rechtstreeks aan ons over te maken. U ontvangt zelf de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst en betaalt dus altijd zelf de factuur aan ons (via automatische incasso).

Het is van groot belang dat Dienst Toeslagen van de Belastingdienst van u de juiste gegevens ontvangt, zodat zij de kinderopvangtoeslag correct kunnen uitbetalen. U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen aan de afdeling Belastingdienst Toeslagen. De onderstaande wijzigingen moet u doorgeven:

  • Het aantal dagen en aantal uren opvang
  • LRK-nummer
  • Wijziging in inkomen
  • Uurtarief

Let op! Nadat u bent ingelogd op Mijn toeslagen ziet u of ziet uw partner of de wijziging ook goed is verwerkt. Als er meerdere wijzigingen moeten worden doorgeven, moet er minimaal twee werkdagen tussen de wijzigingen zitten. Voor ouders die studeren, inburgeren of in een re-integratietraject zitten, geldt dat zij de wijzigingen eerst doorgeven aan de gemeente. Pas nadat de gemeente de wijziging heeft goedgekeurd, dienen zij deze wijziging(en) zelf aan de Belastingdienst Toeslagen door te geven.

Heeft u aanvullende informatie nodig of wilt u samen met behulp van een medewerker de aanvraag indienen? Dan kunt u terecht bij Ebru via ebru@houtrakkers.nl.

Alle betalingen gaan via automatische incasso. Bij het tekenen van de plaatsingsovereenkomst, gaat u akkoord met deze betalingsvoorwaarden. Indien de automatische incasso niet is gelukt, dient u het openstaande bedrag handmatig over te maken naar ons bankrekeningnummer. Ons bankrekeningnummer staat op de factuur vermeld. Zijn er bijzondere omstandigheden waardoor een automatische incasso niet mogelijk is? Dan kunt u het handmatig overmaken, maar worden er wel administratiekosten aan de maandelijkse facturen toegevoegd. 

Elke maand ontvangt u van ons rond de 20ste van de maand een factuur voor de opvang. De factuur zetten wij voor u klaar in het Ouderportaal. Via automatische incasso innen wij het bedrag voorafgaand aan de maand waarin de opvang van uw kind plaatsvindt. Hiermee sluiten wij aan bij de Belastingdienst Toeslagen, die ook vooraf de kinderopvangtoeslag overmaakt. De datum waarop wij incasseren kan per maand verschillen. De incasso vindt plaats op de 25ste m.u.v. weekend en feestdagen, dan kan de incasso eerder plaatsvinden.

Wij hanteren een betaaltermijn van 14 dagen. 

Vragen over betalingen of facturatie kunt u mailen naar facturen@houtrakkers.nl.

error: Content is protected !!